فروشگاه اینترنتی آی آر نید
فروشگاه اینترنتی آی آر نید

فناوری منحصر به فرد زیمنس در ماشین های ظرفشویی

فناوری منحصر به فرد زیمنس در ماشین های ظرفشویی

25 اردیبهشت ، 1403
ادمین
0 کامنت

کاهش قابل توجه مصرف انرژی با بکارگیری زئولیت در ماشین ظرفشویی

بگذارید با یک سوال شروع کنیم! چه وجه اشتراکی بین یک ماشین ظرفشویی با مصرف انرژی بهینه و یک بشکه ی آب جو با سیستم خود خنک کننده وجود دارد؟ شاید درنگاه اول هیچ وجه تشابهی نداشته باشند اما با نگاهی دقیق تر به ساختار داخلی هر دو اختراع یک ماده جالب به نام زئولیت را آشکار می کند.

زئولیت چیست؟ زئولیت یک کانی است که به صورت طبیعی در سنگ‌های آتشفشانی یافت می‌شود و برای استفاده‌های فنی به صورت مصنوعی تولید می‌شود. این ماده ویژگی‌های بسیار ویژه‌ای دارد که توسعه‌دهندگان در BSH از آن بهره بردند. "زئولیت برای این منظور بسیار مناسب است زیرا دارای یک ساختار بلوری با سطح داخلی بسیار بالا و تعداد زیادی کانال است. 1 کیلوگرم زئولیت همان سطحی را که 140 زمین فوتبال دارد، پوشش می‌دهد! بنابراین، توان جذب آب آن بسیار بالا است،" کای پاینتنر، رهبر گروه توسعه پیشرفته در BSH در دیلینگن که مسئول توسعه فرآیند مرتبط با "فرآیند جذب" بود، توضیح داد.

ساختار شیمیایی زئولیت

ساختار شیمیایی زئولیت

در همکاری با مرکز تحقیقات انرژی کاربردی (ZAE)، کارخانه ماشین‌ظرف‌شویی در دیلینگن در سال 2008 با کمک زئولیت، موثرترین ماشین ظرف‌شویی انرژی‌مند جهان را تولید کرد. در سال 2009، این شرکت‌ها به دلیل توسعه‌ی خود جایزه انرژی باواریا و جایزه نوآوری آلمان برای آب و هوا و کلیما را دریافت کردند.

چگونه خشک‌کردن با زئولیت در ماشین‌های ظرف‌شویی کار می‌کند؟

زئولیت برای خشک‌کردن از اهمیت بحرانی برخوردار است زیرا فرآیند علمی آن به عنوان خشک‌کردن با جذب شناخته می‌شود. خشک‌کردن با جذب از دو فاز تشکیل شده است: جذب (یا استخراج رطوبت) و دسورپشن (بازگشت رطوبت). در فرآیند جذب، دانه‌های زئولیت متخلخل در ماشین‌های ظرف‌شویی رطوبت را از هوا در داخل جذب و ذخیره می‌کنند.

این فرآیند انرژی را به شکل گرما آزاد می‌کند. سپس هوای گرم به داخل ماشین‌ظرف‌شویی باز می‌گردد، که خشک‌کردن دستگاه را شتاب می‌بخشد و بنابراین برنامه‌ی ماشین‌ظرف‌شویی را کوتاه‌تر می‌کند. آب تا پایان برنامه در زئولیت‌ها باقی می‌ماند. ماشین‌ظرف‌شویی آب صرفه‌جویی شده را در دوره‌ی شستشوی بعدی دوباره استفاده می‌کند: دانه‌های زئولیت گرم می‌شوند و آب را به صورت هوای مرطوب به فرآیند آبکشی اولیه‌ی سرد باز می‌گردانند و این امکان را فراهم می‌کنند که دانه‌های زئولیت دوباره تجدید شوند و در فاز خشک‌کردن دوباره آب را جذب کنند.

مصرف انرژی کمتر به معنای کمک به محیط زیست و صرفه جویی در هزینه ها می باشد

مصرف انرژی برای گرم‌کردن دانه‌های زئولیت به مراتب کمتر از گرم‌کردن ظروف در ماشین ظرفشویی است. این صرفه‌جویی قابل اندازه‌گیری است: تا ۰.۲ کیلووات‌ساعت در هر چرخه‌ی شستشو یا تا ۲۰ درصد کمتر انرژی.اگر تمام ماشین‌های ظرفشویی معمولی در آلمان با دستگاه‌های ظرفشویی زئولیت جایگزین شوند، آنگاه هر سال جوامع حدود ۱.۲ میلیون تن از دی‌اکسید کربن بهترین عملکرد را خواهند داشت. این معادل انتشارات حدود ۶۰۰ هزار خودرو که هر سال ۱۵ هزار کیلومتر را پوشش می‌دهند است.

این باعث شد که ماشین‌های ظرفشویی جدید BSH با فناوری زئولیت در آن زمان موثرترین ماشین‌های انرژی‌مند جهان باشند. این نوآوری در سال ۲۰۰۹ دوباره تجلیل شد، ابتدا با جایزه انرژی بایرن و سپس با جایزه نوآوری آلمان برای آب و هوا و کلیما از سوی وزارت محیط زیست، حفاظت از طبیعت، ساخت و ساز و ایمنی راکتورها و اتحادیه صنایع آلمان.

خشک‌کردن با زئولیت بدون نیاز به نگهداری است و برای عمر دستگاه می‌ماند. این فناوری همچنین مزایای دیگری ارائه می‌دهد: هنگام باز کردن در در پایان برنامه شستشو، هیچ ابر بخاری وجود ندارد و اگر چه ظروف درهنگام لمس آن ها ممکن است گرم باشند اما دیگر هیچ خطری برای سوزاندن انگشتان در هنگام تخلیه ظروف وجود ندارد.


اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی
6LfkKS0cAAAAAKmpPi04rBcoGxfyNVPEpOlw-Os8